niedziela, 31 lipca 2011

AUDITION RECORDS (NETLABEL) - PREMIERY



 


SOIZIC LEBRAT
HEDDY BOUBAKER

Soizic Lebrat, cello
Heddy Boubaker, bass & alto saxophones

POBIERZ ALBUM
 



MANUEL ROCHA
ITURBIDE FROST CLEAR ENERGY SAVER 1991


POBIERZ ALBUM
 



NOISH
EETZ z.23 - LIVE AT LA CLINICA MUNDANA 2011


POBIERZ ALBUM
 


VOCUHILA
9:19 MINUTES TOURS 2010

Maxime Bobo - alto saxophone
Etienne Ziemniak - drums
J.J. Goichon - double bass

POBIERZ ALBUM

AUM FIDELITY - PREMIERA


WILLIAM PARKER
CRUMBLING IN THE SHADOWS IS FRAULEIN MILLER’S STALE CAKE

William Parker: bass, writings

3xCD + 48-page Booklet  [ Box Set ]
(CENT1005/6/7) STRICTLY LIMITED ONE-TIME EDITION OF 1000

PIROUET RECORDS - PREMIERY


ACHIM KAUFMANN
VERIVYR

Achim Kaufmann - piano
Valdi Kolli - bass
Jim Black - drums

niedziela, 24 lipca 2011

ANOTHER TIMBRE - PREMIERY


 



JAMES SAUNDERS  
DIVISIONS THAT COULD BE AUTONOMOUS BUT THAT COMPRISE THE WHOLE


http://www.anothertimbre.com/saunders%20piano.mp3
http://www.anothertimbre.com/saunders%20harp.mp3
 


TIERCE
CAISSON

Jez Riley French - field recordings, zither, salt, paper, camera, contact microphones, electronics
Daniel Jones - turntable, electronics
Ivan Palacký - amplified dopleta 180 knitting machine

http://www.anothertimbre.com/tierce%201.mp3
http://www.anothertimbre.com/tierce%202.mp3
 
 


NO ISLANDS       
JOHN CAGE’S   FOUR6  + 2 IMPROVISATIONS

Stephen Cornford  amplified piano
Patrick Farmer  turntable & electronics
Sarah Hughes  chorded zither
Kostis Kilymis  electronics

http://www.anothertimbre.com/no%20islands%201.mp3
http://www.anothertimbre.com/no%20islands%20cage.mp3
 


DROPLETS
Dominic Lash - double bass
Patrick Farmer - percussion
Sarah Hughes - zither & piano

http://www.anothertimbre.com/droplets.mp3
http://www.anothertimbre.com/droplets%20houben.mp3

niedziela, 17 lipca 2011

Reinhold Friedl "Inside Piano", Zeitkratzer, 2011



Reinhold Friedl - piano

Wytwórnia: Zeitkratzer
Rok wydania: 2011








To zaskakujące, ale „Inside Piano” jest pierwszym solowym albumem w nie tak krótkiej karierze Reinholda Friedla. Być może wynika to z faktu, że na co dzień bardziej zajęty jest prowadzeniem Zeitkratzera, zespołu wykonującego muzykę współczesną. Jeśli chodzi o działalność poza nim, to Friedl ma na koncie nagrania m.in. z Michaelem Vorfeldem, Elliottem Sharpem i Bernhardem Günterem.

piątek, 15 lipca 2011

Colin Stetson "New History Warfare vol.2: Judges", Constellation Records, 2011



Colin Stetson – alto, tenor & bass saxophones, french horn
Laurie Anderson – vocals
Shara Worden – vocals

Wytwórnia: Constellation Records
Rok wydania: 2011





Nie zdajecie sobie sprawy, jak często słyszeliście już Colina Stetsona. Urodzony w Michigan saksofonista współpracował bez mała z tuzinem artystów – nagrywał partie dla Toma Waitsa, Davida Byrne’a, TV On The Radio, Arcade Fire czy Laurie Anderson. W 2008 roku zadebiutował solowym krążkiem „New History Warfare vol. 1”, który wysyłał sygnały ostrzegawcze o sporym talencie i mimo kilku braków, w perspektywie albumowego następcy okazał się pierwszym stadium eksperymentów, rozruchowym ćwiczeniem stylistycznym.

środa, 13 lipca 2011

The Book of Knots (Carla Kihlstedt / Matthias Bossi / Tony Maimone / Joel Hamilton) "Garden Of Fainting Stars", Ipecac, 2011

Matthias Bossi - voc, dr, glass, glockenspiel, optigan, p, synth, synth. bass, wurlitzer
Joel Hamilton - analogue synthesizer, voc, g, marxophone, p
Carla Kihlstedt - bass harmonica, kalimba, marxophone, theremin, viola, violin, voc
Tony Maimone - b, synth. bass, voc
+ goście (m.in. Blixa Bargeld, Mike Patton)

Wytwórnia: Ipecac
Rok wydania: 2011



Carla Kihlstedt należy do grupy artystów, których poczynania śledzę z najwyższą uwagą. Po pierwsze dlatego, że jako posiadaczka pięknej barwy głosu, chętnie sięga po formy piosenkowe, które w jej wykonaniu wybitnie pieszczą moje zmysły (projekt 2 Foot Yard dla Tzadik Rec,). Po drugie, ponieważ jej wieloletnia współpraca z Matthiasem Bossim przynosi arcyciekawe projekty instrumentalne, będące moim zdaniem kontynuacją - zaniedbywanych przez innych, niestety - muzycznych tradycji Rock In Opposition (płyty: "Ravish" dla Twelve Cups Rec., "Causing a Tiger" dla Victo, z Cosa Brava na "Ragged Atlas" Freda Fritha dla Intakt Rec.). Jest jeszcze trzeci powód - potrafi mnie bardzo przyjemnie zaskoczyć. Ostatnio w ręce wpadła mi jej najnowsza (trzecia) płyta, nagrana z zespołem Book Of Knots dla wytwórni Ipecac Records, prezentująca kolejne, zaskakujące właśnie oblicze tej twórczej artystki.

wtorek, 12 lipca 2011

niedziela, 10 lipca 2011

Jakko Jakszyk / Robert Fripp / Mel Collins (The King Crimson Projekct) "A Scarcity Of Miracles", DGM, 2011



Jakko M. Jakszyk - g, Gu Zheng, keyb, voc
Robert Fripp - g, soundscapes
Mel Collins - as, ss, fl
Tony Levin - b, chapman stick
Gavin Harrison - drums, perc

Wytwórnia: Discipline Global Mobile
Rok wydania: 2011



Obiecałem sobie, że nie będę tego robić, bo przecież szkoda czasu, kiedy o tylu płytach można pisać dobrze, do tylu można zachęcić. W tym przypadku nie zdołam jednak pozostać niemy, a winne temu są dwa zjawiska. Po pierwsze - polemiczna potrzeba, wywołana bardzo pozytywną recenzją tego albumu, pióra redaktora Romana Walczaka, na łamach portalu ArtRock. Po drugie - pozornie nieistotny podpis "King Crimson Projekct". Piszę pozornie, ponieważ dla mnie te dwa słowa to coś więcej niż ich znaczenie i kryjący się za tym zespół. To moja historia! Brzmi pompatycznie? A czemu by nie miało tak brzmieć? Każdy ma przecież ustawione na solidnych fundamentach pomniki: płyty, nazwiska, czasem pojedyncze utwory - utrwalone na zawsze i nietykalne symbole, składające się na podstawę własnego gustu muzycznego. Jakże trudno więc znieść, gdy zamachu na te statuy dokonują osoby, którym są one poświęcone.

sobota, 9 lipca 2011

IMPROVISING BEINGS - PREMIERY



 


CRIMSON LIP
Alan Silva (bass, piano, synth)
Keiko Higuchi (vocals)
Sabu Toyozumi (drums, perc)
Takuo Tanikawa (guitar, electronics
 



MARIO RECHTERN / ERIC ZINMAN
ZORN, DEDICATED TO LINDA SHARROCK

Mario Rechtern (saxophones)
Eric Zinman (piano)

wtorek, 5 lipca 2011

Scoolptures (Nicola Negrini / Achille Succi / Philippe "Pipon" Garcia / Antonio Della Marina) "White Sickness", Leo Records, 2011


Nicola Negrini - b, metallophone, live electronics
Achille Succi - bcla, as
Philippe "Pipon" Garcia - dr, live electronics
Antonio Della Marina - sinewaves, live electronics

Wytwórnia: Leo Records
Rok wydania: 2011




Włoska scena improwizowana należy chyba do najbardziej zaniedbanych w naszym kraju, na pewno zaniedbana jest przeze mnie. Dziwne to trochę, bo przecież muzyka z Italii stanowi trzon rozwoju muzyki europejskiej nie tylko dawnej, ale także tej, z perspektywy zainteresowania improwizacją, istotniejszej, czyli XX wiecznej. Dziwne tym bardziej, że jako protoplastów europejskiego freeimprovu, oprócz brytyjskiego AMM jednym tchem wymienia się przecież włoskie Gruppo Di Improvvisazione Nuova Consonanza (nota bene projekt, w którym swe muzyczne podboje zaczynał znany nam ze zdecydowanie bardziej kompozycyjnego oblicza Ennio Morricone), czyli powinno się przecież zwracać na ten kraj szczególną uwagę.

poniedziałek, 4 lipca 2011

Ivo Perelman / Matthew Shipp / Joe Morris / Gerald Cleaver "The Hour of the Star", Leo Records, 2011


Ivo Perelman - saxophone
Matthew Shipp - piano
Joe Morris - bass
Gerald Cleaver - drums

Wytwórnia: Leo Records
Rok wydania: 2011





Tłumaczenie z tłumaczenia, ale nie ma rady, nie czytam po portugalsku, w którym to języku pisała Clarice Lispector:
„Nie oczekujcie gwiazd, gdzie nie ma niczego, co mogłoby błyszczeć. Z ciemnej materii stworzone jest to, co ze swej natury przez wszystkich jest odrzucane. Ta opowieść nie ma w sobie żadnej melodii, która byłaby cantabile. Rytm nieuporządkowany ma często. (…) Słowa są dźwiękami pomieszanymi z cieniami, które przecinają się pod nierównymi kątami, są stalaktytami, tkanymi koronkami, przetworzoną muzyką na dudniące organy. Przyznaję, z trudem znajduję słowa, by opisać ów wzór, wibrujący, bogaty i niezdrowy, niejasny, jego  kontrapunktem głęboki  będzie bas smutku. Allegro con brio. Złota spróbuję dobyć z tych węgli…”.

niedziela, 3 lipca 2011

Chicago Odense Ensemble "Chicago Odense Ensemble", Adluna Records, 2011


Rob Mazurek – cornet
Jeff Parker – g, electronics
Jonas Munk – g, electronics, keyb
Matt Lux – b
Brian Keigher – perc
Dan Bitney – dr, perc
Jakob Skøtt – dr, prec

Wytwórnia: Adluna Records
Rok wydania: 2011



Dla fanów Roba Mazurka nowa płyta jego projektu może być sporą niespodzianką. Nie dlatego, że Chicago Odense Ensemble odchodzą od tego, co znamy z poprzednich wcieleń lidera. Kameralistyka jazzowa duetu z Chadem Taylorem, tropikalne uniesienia Sao Paulo Underground czy muzyka totalna Exploding Star Orchestra mocno wryły się w pamięć słuchaczy, jednocześnie zwracając uwagę na wszechstronność artysty. Tym razem może być podobnie, bo septet z klasą kłania się dokonaniom Milesa Davisa z początku lat 70 („Bitches Brew”, „Live-Evil”). Nie to jest jednak wspomnianym zaskoczeniem. W tym przypadku najważniejsze jest rozpisanie ról – a zwłaszcza to, komu przypadły te pierwszoplanowe. Mówiąc wprost: to nie Mazurek jest tutaj centralną postacią. Dźwięki, które wydobywa z kornetu nadal wprowadzają odrobinę melancholii, innym razem zaskakują gwałtownością lub toną w pogłosach, ale tym razem lider raczej chowa się w cieniu, oddając pałeczkę pierwszeństwa zaskakującym gościom.

Oprócz reprezentantów szkoły chicagowskiego eksperymentu, a więc kolejno: gitarzysty Jeffa Parkera, perkusistów Dana Bitney’a i Briana Keighera oraz basisty Matta Luxa, pojawiają się tutaj ci, których się nie spodziewano. Duńscy muzycy psychodelicznej grupy Causa Sui: Jonas Munk oraz Jakob Skøtt tworzą gęstą, wręcz zawiesistą atmosferę, która stanowi rdzeń większości kompozycji i jest drogowskazem dla pozostałych uczestników tej improwizacji. Chicago Odense Ensemble to prawdopodobnie jednorazowe przedsięwzięcie – projekt, który za główne źródło inspiracji obrał sobie dokonania Milesa z okresu elektrycznego. Zaskakujące, jak świeżo mogą brzmieć eksperymenty w oparciu o tak żelazną już klasykę, którą zderzono jedynie z motoryką psychodelicznego rocka. Warto pamiętać, że o tym wszystkim zadecydowała zaledwie jednodniowa sesja, której efektem jest jedna z najbardziej intensywnych jazzowych płyt ostatnich miesięcy.

Piotr Wojdat
(Screenagers.pl)

sobota, 2 lipca 2011

LEO RECORDS - PREMIERY



 


ANNE-GABRIEL DEBAECKER / PATRICK DEFOSSEZ / SIMON GOUBERT
POURQUOI TANT DE...?

Anne-Gabriel Debaecker - p / electroacoustics
Patrick Defossez - p
Simon Goubert - dr
 



TRAN(CE)FORMATION QUARTET
ENTRANCE

Giorgia Santoro - fl,
Adolfo La Volpe - g, electronics,
Marco Bardoscia - b,
Vito De Lorenzi - dr, tabla, perc
 




TELEGRAPH
TELEGRAPH

Giovanni Francesca - g, live electronics,
Dario Miranda - b, kalimba, shruti box and live electronics
Aldo Galasso - dr
 


EVGENY MASLOBOEV / ANASTASIA MASLOBOEVA
RUSSIAN FOLKSONGS IN THE KEY OF WINTER

Anastasia Masloboeva - voice
Evgeny Masloboev - Drums, cymbals, block-flutes, exotic Eastern bronze, hand-made cymbals from Nepal and Turkey, vibrophone, xylophone, vargan, kitchen utensils, industrial rubbish
 



TIM TREVOR-BRISCOE / NICOLA GUAZZALOCA / SZILARD MEZEI
UNDERFLOW

Szilard Mezei - viola
Tim Trevor-Briscoe - saxophone
Nicola Guazzaloca - piano

Erik Friedlander - PREMIERA


Personnel: Erik Friedlander, cello; Doug Wamble, guitar; Trevor Dunn, bass; Mike Sarin, drums