ART OF IMPROVISATION
meeting
druga edycja
________________________________________
w programie:
Axel Dörner solo
Axel Dörner solo
kwartet PEEPING TOM w
projekcie Boperation
25 listopada, o godz. 20.00 w Centrum Kultury AGORA odbędzie się jednodniowy meeting z cyklu ART OF IMPROVISATION.
Listopadowy AOI jest kontynuacją
międzynarodowego projektu poświęconego sztuce improwizacji, którego
pomysłodawcą jest muzyk Dawid Frydryk. Pierwsza edycja miała miejsce w
czerwcu 2011 r., z udziałem m.in.
prawdziwych mistrzów europejskiego free jazzu - Schlippenbach Trio.
Jesienna odsłona (AOI) to preludium do letniego
festiwalu, który - oprócz projektów stricte muzycznych - wypełnią
interdyscyplinarne działania oparte o improwizację.
Idea, która przyświeca AOI to myśl Billa Dixona – jednego z pionierów free jazzu: "Jeżeli nie ma w muzyce rozwoju emocjonalnego, nie ma kreatywności, nic nas w niej nie porywa. Wydaje mi się, iż w obecnych czasach powinno być dobitnie powiedziane, że powielanie jest tylko powielaniem, a najlepsza nawet kopia pozostaje tylko kopią (...)".
Idea, która przyświeca AOI to myśl Billa Dixona – jednego z pionierów free jazzu: "Jeżeli nie ma w muzyce rozwoju emocjonalnego, nie ma kreatywności, nic nas w niej nie porywa. Wydaje mi się, iż w obecnych czasach powinno być dobitnie powiedziane, że powielanie jest tylko powielaniem, a najlepsza nawet kopia pozostaje tylko kopią (...)".
W
listopadzie, na jedynym koncercie w Polsce, w niepowtarzalną podróż do
świata improwizowanych dźwięków wprowadzi nas
barwny francusko-niemiecko-szwedzki kwartet PEEPING TOM w składzie:
Axel Dörner / trąbka,
Pierre-Antoine Badaroux / saksofon,
Joel Grip / kontrabas,
Antonin Gerbal / perkusja.
Pierre-Antoine Badaroux / saksofon,
Joel Grip / kontrabas,
Antonin Gerbal / perkusja.
Zespół czerpie inspirację
z energetycznego bebopu. Ich koncerty to energia w najczystszej postaci. Grają
dynamicznie i innowacyjnie. Bawiąc się dźwiękami udowadniają, że jazz jest
wciąż żywą kreacją.
Swoją muzyką obdarzają
ludzi w miejscach, w których ten rodzaj ekspresji jest rzadkością – grali m.in. w zapomnianym kościele w Pirenejach
czy też w igloo w północnej Szwecji. Ich świeże, kreatywne oraz spontaniczne
podejście do muzyki zaowocowało współpracą z wybitnymi artystami, m.in. Evanem Parkerem, Alanem Silvą,
Davidem Stackenäsem oraz Svenem-Ake Johanssonem.
Poza koncertem kwartetu PEEPING TOM, wieczór uświetni występ solo gwiazdy berlińskiej sceny free improv – Axela Dörnera – niemieckiego trębacza i kompozytora, wirtuoza i innowatora, znanego ze swoich fenomenalnych występów na żywo. Dörner to wszechstronny muzyk światowego formatu. Jego szerokie spektrum działań muzycznych oscyluje zarówno wokół bebopu, free jazzu, free improv, jak i muzyki elektronicznej, przybierając nawet formę performance.
Poza koncertem kwartetu PEEPING TOM, wieczór uświetni występ solo gwiazdy berlińskiej sceny free improv – Axela Dörnera – niemieckiego trębacza i kompozytora, wirtuoza i innowatora, znanego ze swoich fenomenalnych występów na żywo. Dörner to wszechstronny muzyk światowego formatu. Jego szerokie spektrum działań muzycznych oscyluje zarówno wokół bebopu, free jazzu, free improv, jak i muzyki elektronicznej, przybierając nawet formę performance.
Wykształcił nowatorski,
wyjątkowy sposób gry na trąbce. W późnych latach 90., podobnie jak Radu
Malfatti, John Butcher oraz Franz Hautzinger, rozwinął odmienny
“język” swojego instrumentu, skupiając się na brzmieniu własnego
oddechu.
Jest laureatem prestiżowej nagrody jazzowej SWR-Jazzpreis, inicjatorem i członkiem wielu znaczących międzynarodowych projektów muzycznych.
Współpracuje z wieloma wybitnymi artystami, m.in. z Chicago (Ken Vandermark, Fred Lonberg-Holm, Michael Zerang), Tokio (Otomo Yoshihide, Sashiko M, Nakamura Toshimaru) Sidney (Jim Denley), Berlina (Sven-Ake Johansson, Alexander von Schlippenbach).
PEEPING TOM
Muzycy Peeping Tom, wykorzystując utwory bebopowe rozdzierają jazz do jego szkieletu, ostatecznie uzyskując nową jakość w postaci free bopu.
Projekt Boperation jest ukłonem w stronę twórczości bebopowych pianistów. Dlaczego pianistów? Głównie ze względu na skomplikowane struktury w ich kompozycjach: harmonię, melodię, a także na rolę sekcji rytmicznej.
Jest laureatem prestiżowej nagrody jazzowej SWR-Jazzpreis, inicjatorem i członkiem wielu znaczących międzynarodowych projektów muzycznych.
Współpracuje z wieloma wybitnymi artystami, m.in. z Chicago (Ken Vandermark, Fred Lonberg-Holm, Michael Zerang), Tokio (Otomo Yoshihide, Sashiko M, Nakamura Toshimaru) Sidney (Jim Denley), Berlina (Sven-Ake Johansson, Alexander von Schlippenbach).
PEEPING TOM
Muzycy Peeping Tom, wykorzystując utwory bebopowe rozdzierają jazz do jego szkieletu, ostatecznie uzyskując nową jakość w postaci free bopu.
Projekt Boperation jest ukłonem w stronę twórczości bebopowych pianistów. Dlaczego pianistów? Głównie ze względu na skomplikowane struktury w ich kompozycjach: harmonię, melodię, a także na rolę sekcji rytmicznej.
Ideą Peeping Tom
jest przywrócenie tych nieco zapomnianych „skarbów” do życia poprzez ich
ponowne opracowanie, a co więcej – jak mówią muzycy - wysłanie w
abstrakcyjną podróż. Ciekawostką jest to, że w składzie zespołu nie ma pianisty,
co już na wstępie wymaga od muzyków poszukiwania nowego obszaru wyobraźni, aby
„ubrać” ten rzadki bebop w nową, wyjątkową strukturę.
Muzycy Peeping Tom są członkami rozwijającej się francusko-szwedzko-niemieckiej społeczności twórczych artystów zwanej Umlaut - wytwórni, organizatora jak i propagatora żywej muzyki.
http://umlautrecords.com/group/peepingtom
http://www.umlautrecords.com/
Muzycy Peeping Tom są członkami rozwijającej się francusko-szwedzko-niemieckiej społeczności twórczych artystów zwanej Umlaut - wytwórni, organizatora jak i propagatora żywej muzyki.
http://umlautrecords.com/group/peepingtom
http://www.umlautrecords.com/
Antonin Gerbal / perkusja
/ FR
Absolwent Konserwatorium Paryskiego (jazz i muzyka improwizowana). Aktywny perkusista paryskiej sceny twórczej. Zespoły Peeping Tom i R.mutt uczyniły go jednym z najbardziej obiecujących młodych francuskich perkusistów. Jego twórczość muzyczna oraz pogłębiana wiedza filozoficzna uzupełniając się nawzajem tworzą spójną całość. Jeden z sześciu najważniejszych członków stowarzyszenia artystycznego Umlaut.
Absolwent Konserwatorium Paryskiego (jazz i muzyka improwizowana). Aktywny perkusista paryskiej sceny twórczej. Zespoły Peeping Tom i R.mutt uczyniły go jednym z najbardziej obiecujących młodych francuskich perkusistów. Jego twórczość muzyczna oraz pogłębiana wiedza filozoficzna uzupełniając się nawzajem tworzą spójną całość. Jeden z sześciu najważniejszych członków stowarzyszenia artystycznego Umlaut.
Pierre-Antoine
Badaroux / saksofon altowy / FR
Saksofonista, producent działający głównie w Paryżu. Od roku 2006 działa również jako niezależny kompozytor. Założyciel Lunar Caustic Records (2007) oraz (wraz z Sébastienem Beliahem) awangardowego zespołu Ensemble Hodos poświęconego muzyce graficznej. Członek projektów: R.mutt, Megaton oraz Peeping Tom. Współpracował m.in. z: Evanem Parkerem, Stenem Sandellem, Sofią Jernberg oraz Davidem Stackenäsem.
http://www.umlautrecords.com/person/pierre-antoinebadaroux
Saksofonista, producent działający głównie w Paryżu. Od roku 2006 działa również jako niezależny kompozytor. Założyciel Lunar Caustic Records (2007) oraz (wraz z Sébastienem Beliahem) awangardowego zespołu Ensemble Hodos poświęconego muzyce graficznej. Członek projektów: R.mutt, Megaton oraz Peeping Tom. Współpracował m.in. z: Evanem Parkerem, Stenem Sandellem, Sofią Jernberg oraz Davidem Stackenäsem.
http://www.umlautrecords.com/person/pierre-antoinebadaroux
Joel
Grip / kontrabas / SE
Aktywnie działający kontrabasista oraz producent. Odgrywa ważną rolę na scenie europejskiej muzyki improwizowanej. Poprzez założenie Label Umlaut Records otworzył drogę rozwoju kreatywnych form wyrazu dla zespołów, kolektywów muzycznych, promując je na rynku międzynarodowym. Od 2003 roku - jeden z głównych organizatorów niezależnego festiwalu Hagenfestem w Dala-Floda w Szwecji. Poza koncertami z Peeping Tom, Kege Snö, Eve R. Trio, Je Suis! oraz SNUS, Joel Grip wyraża się także w projektach solowych, duetach oraz w większych składach zrzeszających improwizatorów z Europy, USA i Azji. Artysta angażuje się również w projekty łączące w sobie inne dziedziny sztuki, np. taniec, poezję, film, a także projekty społeczne – dzięki działalności w organizacji Public Health Music, Joel Grip - uzbrojony w muzykę - wzmacnia rzeczywistość sprawiając, iż bezdomne głosy są słyszalne.
http://www.joelgrip.com
Aktywnie działający kontrabasista oraz producent. Odgrywa ważną rolę na scenie europejskiej muzyki improwizowanej. Poprzez założenie Label Umlaut Records otworzył drogę rozwoju kreatywnych form wyrazu dla zespołów, kolektywów muzycznych, promując je na rynku międzynarodowym. Od 2003 roku - jeden z głównych organizatorów niezależnego festiwalu Hagenfestem w Dala-Floda w Szwecji. Poza koncertami z Peeping Tom, Kege Snö, Eve R. Trio, Je Suis! oraz SNUS, Joel Grip wyraża się także w projektach solowych, duetach oraz w większych składach zrzeszających improwizatorów z Europy, USA i Azji. Artysta angażuje się również w projekty łączące w sobie inne dziedziny sztuki, np. taniec, poezję, film, a także projekty społeczne – dzięki działalności w organizacji Public Health Music, Joel Grip - uzbrojony w muzykę - wzmacnia rzeczywistość sprawiając, iż bezdomne głosy są słyszalne.
http://www.joelgrip.com
Axel
Dörner / trąbka / DE
Niemiecki artysta występujący w licznych projektach zespołowych, znany również ze swoich fenomenalnych występów solo.
Dörner dość późno zajął się grą na trąbce. W latach 1988-1989 studiował w klasie fortepianu w Konserwatorium w Arnhem (Holandia), następnie w Wyższej Szkole Muzycznej w Kolonii. W 1991 r. wybrał trąbkę jako drugi instrument. Awangardowy jazz stał się dla niego ucieczką od akademickiego podejścia do muzyki.
W Kolonii, wraz z Bruno Leichtem, stworzył projekt Streetfighters. W tym czasie uformował również swój pierwszy zespół - The Axel Dörner Quartet – razem z Frankiem Gratkowskim, Hansem Schneiderem oraz Martinem Blume, z którym jakiś czas później dołączył do międzynarodowej grupy free improv o nazwie Lines. Pierwsza sesja Dörnera została nagrana w 1993 r. z grupą Remedy – trio stworzonym wraz z Sebastianem Gramßem oraz Clausem Wagnerem.
Po przeprowadzce do Berlina (1994) Dörner w całości poświęcił się tamtejszej scenie free improv. Wraz z klarnecistą basowym Rudim Mahallem założył - w hołdzie Theloniousowi Monkowi - zespół o nazwie Die Enttäuschung. Do duetu dołączył znany perkusista free jazzowy Sven-Ake Johansson, z którym później utworzyli projekt The Electrics. W 1995 r. Axel Dörner wziął udział w Lawrence "Butch" Morris' Berlin Skyscraper tour, co zaowocowało występami m.in. z Chris Burn Ensemble. Artysta został także stałym współpracownikiem Alexandra von Schlippenbacha. Przez cały czas rozwijał nową technikę gry. Proces ten został zilustrowany na płycie Claque (1998). Był to pierwszy album Dörnera jako lidera grupy, nagrany z chicagowskimi improwizatorami: Fredem Lonberg-Holmem oraz Michaelem Zerangiem.
Axel Dörner rozwijał nadal swoje zainteresowania muzyczne także z zespołem Zeitkratzer (dwa LP) oraz z Johnem Butcherem i Xavierem Charlesem, (LP The Contest of Pleasures).
Nagrany w 2001 r. pierwszy solowy album artysty – Trumpet - ukazuje, jak dalece rozwinięta została przez niego koncepcja dźwięku (postminimalizm).
Niemiecki artysta występujący w licznych projektach zespołowych, znany również ze swoich fenomenalnych występów solo.
Dörner dość późno zajął się grą na trąbce. W latach 1988-1989 studiował w klasie fortepianu w Konserwatorium w Arnhem (Holandia), następnie w Wyższej Szkole Muzycznej w Kolonii. W 1991 r. wybrał trąbkę jako drugi instrument. Awangardowy jazz stał się dla niego ucieczką od akademickiego podejścia do muzyki.
W Kolonii, wraz z Bruno Leichtem, stworzył projekt Streetfighters. W tym czasie uformował również swój pierwszy zespół - The Axel Dörner Quartet – razem z Frankiem Gratkowskim, Hansem Schneiderem oraz Martinem Blume, z którym jakiś czas później dołączył do międzynarodowej grupy free improv o nazwie Lines. Pierwsza sesja Dörnera została nagrana w 1993 r. z grupą Remedy – trio stworzonym wraz z Sebastianem Gramßem oraz Clausem Wagnerem.
Po przeprowadzce do Berlina (1994) Dörner w całości poświęcił się tamtejszej scenie free improv. Wraz z klarnecistą basowym Rudim Mahallem założył - w hołdzie Theloniousowi Monkowi - zespół o nazwie Die Enttäuschung. Do duetu dołączył znany perkusista free jazzowy Sven-Ake Johansson, z którym później utworzyli projekt The Electrics. W 1995 r. Axel Dörner wziął udział w Lawrence "Butch" Morris' Berlin Skyscraper tour, co zaowocowało występami m.in. z Chris Burn Ensemble. Artysta został także stałym współpracownikiem Alexandra von Schlippenbacha. Przez cały czas rozwijał nową technikę gry. Proces ten został zilustrowany na płycie Claque (1998). Był to pierwszy album Dörnera jako lidera grupy, nagrany z chicagowskimi improwizatorami: Fredem Lonberg-Holmem oraz Michaelem Zerangiem.
Axel Dörner rozwijał nadal swoje zainteresowania muzyczne także z zespołem Zeitkratzer (dwa LP) oraz z Johnem Butcherem i Xavierem Charlesem, (LP The Contest of Pleasures).
Nagrany w 2001 r. pierwszy solowy album artysty – Trumpet - ukazuje, jak dalece rozwinięta została przez niego koncepcja dźwięku (postminimalizm).
Tym, co odróżnia Dörnera
od wielu innych znakomitych muzyków jest fakt, że nie przekształcił swojego
podejścia do dźwięku w religię, ale dołączył je do swojego bogatego arsenału
umiejętności. Jego droga artystyczna jest głęboko zakorzeniona w
eksperymentach, jednocześnie silnie związana z jazzem.
Biografia za:
http://www.allmusic.com/artist/axel-drner-p186174
http://www.efi.group.shef.ac.uk/musician/mdorner.html
Biografia za:
http://www.allmusic.com/artist/axel-drner-p186174
http://www.efi.group.shef.ac.uk/musician/mdorner.html
Linki:
http://www.youtube.com/watch?v=uhoNOdIgWm0
http://www.youtube.com/watch?v=nXDAVxFPims&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=wNMJ0D_AzOs&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=uhoNOdIgWm0
http://www.youtube.com/watch?v=nXDAVxFPims&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=wNMJ0D_AzOs&feature=related
Termin:
25 listopada, godz.20.00
Bilety: przedsprzedaż: 15 PLN, w dniu koncertu: 20 PLN.
Sprzedaż: od 31 października: sieć TicketPro/EMPIK/Media Markt/Saturn/ od 14 listopada:
w Centrum Kultury AGORA
Bilety: przedsprzedaż: 15 PLN, w dniu koncertu: 20 PLN.
Sprzedaż: od 31 października: sieć TicketPro/EMPIK/Media Markt/Saturn/ od 14 listopada:
w Centrum Kultury AGORA
Organizator:
Centrum Kultury AGORA
ul. Serbska 5a
51-111 Wrocław
www.ckagora.pl
Centrum Kultury AGORA
ul. Serbska 5a
51-111 Wrocław
www.ckagora.pl
Koordynator
projektu:
katarzyna.mrozek@ckagora.pl
tel. 071 325 14 83, wew.108
katarzyna.mrozek@ckagora.pl
tel. 071 325 14 83, wew.108
Kierownik artystyczny:
Dawid Frydryk
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz